Het beddengoed naar buiten, de kasten opruimen, de gordijnen wassen, de ramen lappen en de bezem door het huis. Vraag aan je oma of zij dit vroeger in de lente ook deed en de kans is groot dat je een ouderwets lesje in schoonmaken om je oren krijgt. Toch is zo’n voorjaarsschoonmaak helemaal geen gek idee, zeker nu we bijna allemaal thuis werken en onze kinderen het schoolgebouw voor de keukentafel verruild hebben. Wonen, werken, leren en leven op de vierkante meters van je huiskamer: hoe houd je die ruimte gezond?

Daarvoor geven we je graag wat schoonmaaktips.

Er is niets fijners dan in een schoon en opgeruimd huis wonen. Met voldoende frisse lucht waar jij je werk goed kunt doen en je kinderen geconcentreerd hun huiswerk kunnen maken. Scrol een beetje door je social mediaberichten, dan ontdek je al snel dat we nu massaal aan het schoonmaken zijn. Zelfs mensen die er normaal gesproken een hekel aan hebben, besteden opeens extra aandacht aan de schoonmaak. Heel goed! We hebben een paar aandachtspunten voor je op een rij gezet:

1. Stofzuigen schuif alles eens opzij

Schuif je meubilair aan de kant, klop de kussens uit en pak die stofzuiger om eens goed in alle hoeken en gaten te komen. Stofzuigen zorgt ervoor dat je huis schoon, hygiënisch en stofvrij wordt en dat is goed voor het binnenklimaat én je gezondheid. Let er wel op dat je een goede stofzuiger gebruikt. Wist je dat er vooral bij oude stofzuigers fijnstof vrijkomt? Fijnstof bestaat uit zwevende deeltjes van verschillende grootte, herkomst en chemische samenstelling en dat is niet goed voor de binnenlucht.

Kies voor een gezonde stofzuiger | Kies voor een stofzuiger met een HEPA-filter, zeker als je last hebt van je luchtwegen of een huisstofmijtallergie. HEPA staat voor High-Efficiency Particulate Air en dat zorgt ervoor dat fijnstofdeeltjes, micro-organismen, allergenen en pollen zich niet in de lucht gaan verspreiden. Check ook of je stofzuiger wel voldoende luchtdicht is. Daarmee voorkom je dat vervuilde lucht via openingen weer de ruimte ingeblazen wordt.

2. Schoonmaken: ook goed voor je geest

Hoewel het misschien niet je hobby is, is een grondige schoonmaakbeurt van je huis juist nu extra belangrijk. Leven in een fris en schoon huis is gezond voor ons lichaam, maar óók voor onze geest. Onderzoeken hebben aangetoond dat schoonmaken een goede invloed heeft op onze mentale gezondheid. Dus waar wacht je nog op? Pak die emmer met sop en ga aan de slag. Let er wel op dat je de juiste schoonmaakmiddelen gebruikt.

Gebruik schoonmaakmiddelen zonder chemicaliën | Deed jouw oma vroeger ook graag een scheutje ammoniak bij het zeepsop? Het maakte ongetwijfeld goed schoon, maar je kreeg er wel ‘gratis’ schadelijke chemicaliën bij. Te veel chemicaliën kunnen allergische reacties en chronische ademhalingsproblemen veroorzaken. Water, groene zeep en schoonmaakazijn zijn een prima alternatief. Heb je toch speciale schoonmaakmiddelen nodig? Check dan het milieukenmerk. Producten met het Europese Ecolabel hebben een laag percentage aan bleekmiddel.

3. Luchtverfrissers: er gaat niets boven gezonde lucht

Een toiletblok in je wc, geurstokjes in je woonkamer en interieurparfum in je slaapkamer. Dat ruikt allemaal fris en lekker, maar bedenk wel dat in deze synthetische luchtverfrissers ook giftige stoffen zitten die niet gezond zijn. Sommige stoffen worden gerekend tot de kankerverwekkende stoffen die ons centrale zenuwstelsel kunnen aantasten. Gezonde lucht in je huis is essentieel en daar kun je zelf veel aan doen.

Maak je eigen luchtverfrisser | Koop essentiële olie bij een reformwinkel, voeg er wat citroen, lavendel of eucalyptus aan toe en je hebt binnen een handomdraai je eigen natuurlijke luchtverfrisser gemaakt. Zelf aan de slag? Lees onze korte handleiding.

Vragen over gezonde binnenlucht en wat je daar allemaal aan kan doen? Neem contact met ons op.