Luchtkwaliteit wordt bepaald door de aanwezigheid van CO(kooldioxide) in de lucht. In een ‘gezonde’ klas is de concentratie kooldioxide lager dan 1200 ppm (deeltjes per miljoen). Uit onderzoek blijkt dat in meer dan 80% van de scholen die concentratie juist veel hoger is dan 1200 ppm. De luchtkwaliteit moet verbeteren want een goede luchtkwaliteit is heel belangrijk voor de gezondheid én draagt bij aan de leerprestaties van kinderen. Maar als je de luchtkwaliteit wilt verbeteren moet je wel de veroorzakers van de vervuiling achterhalen. Met andere woorden: waardoor raakt de binnenlucht in de klas zo vervuild? De grootste veroorzakers zijn de leerlingen en de leerkrachten zelf. Ademhalen veroorzaakt CO2 en waterdamp, daarnaast verspreiden we lichaamsstoffen en -geuren. Deze stoffen hopen zich op in de lucht en blijven -zonder ventilatie- hangen.

Andere bronnen van vervuiling in de klas zijn:

  • Knutselmaterialen (lijm, verf, stiften kunnen vluchtige organische stoffen bevatten)

  • Tapijt en overig meubilair zijn vaak een bron van huisstofmijt

  • Stofnesten in de klas

  • Gebruik van chemische schoonmaakmiddelen (kan een bron van vluchtige organische stoffen bevatten)

Omdat het onmogelijk is de grootste bron van vervuiling aan te pakken, zal er een andere oplossing moeten komen: ventileren. Ventileren is het voortdurend verversen van lucht. Dat houdt in dat de vervuilde lucht wordt afgevoerd en frisse lucht naar binnen komt.

Andere tips voor gezonde binnenlucht in de klas:

  • Maak gebruik van dichte kasten

  • Tapijt en overig meubilair zijn vaak een bron van huisstofmijt

  • Zorg dat het raam open kan

  • Laat het raam op een kier open staan