Bij juf Roos op school werd er een onderzoek gedaan naar de CO2-concentratie in de klas. Hiervoor kregen een aantal klassen een CO2-meter in de klas en de vraag of de waardes konden worden gemonitord gedurende een aantal maanden. Juf Roos vond het vervelend om te zien hoe ‘vies’ de binnenlucht eigenlijk is.

De monitor in de klas was een initiatief van een bedrijf dat onderzoek deed naar de binnenlucht in klaslokalen. Slechte binnenlucht beïnvloed prestaties van de kinderen in de klas, maar kan ook zorgen voor een hoger ziekteverzuim van docenten. Kinderen kunnen zich in een slechte binnenlucht sneller moe voelen of hoofdpijn krijgen. Het monitoren van de binnenlucht is effectief om dit soort zaken tegen te gaan.

Juf Roos geeft aan dat zij met behulp van de meter veel bewuster werd over de binnenlucht, maar ook dat zij schrok over hoe snel de waardes omhooggingen. “Vaak stond de meter na een kwartier lesgeven al in het rood, dan heb je toch heel de tijd het gevoel alsof je in vieze lucht aan het werk ben”, aldus juf Roos. “De meter ging weer terug naar groen of oranje wanneer ik het raam even open liet staan. Tijdens de pauze liet ik het klaslokaal helemaal even doorluchten.”

Juf Roos geeft aan dat zij met de meter zich veel bewuster was van de binnenlucht, omdat zij toch graag de meter op groen wilde hebben staan. Ze ziet het belang van schone binnenlucht in en vond de meter hier een handig hulpmiddel voor. Op deze manier word je constant aan herinnerd dat erop moet worden gelet.

Wil jij weten wat je zelf kunt doen? Klik hier.