Gezond eten begint natuurlijk met zoveel mogelijk verse producten die ook nog eens vers bereid worden. Toch blijkt dat de bereiding van een gezonde maaltijd niet altijd even gezond is. Juist het wokken van groenten en het bakken of braden van vlees op hoge temperaturen levert fijnstof op. Daarbij is het type olie ook van invloed.  Als de olie tot boven de rooktemperatuur wordt verhit neemt de fijnstof afgifte fors toe.

De fijnstof* die vrijkomt bij het koken is de grootste veroorzaker van gezondheidsrisico’s in woningen. Helaas bestaan er nog geen wettelijke eisen voor de beperking van fijnstof in de binnenlucht van woningen. Uit verkennende metingen door onderzoeksbureau TNO blijkt dat de advieswaarde van de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) door het bereiden van maaltijden fors wordt overschreden. Ook de GGD Amsterdam heeft metingen uitgevoerd waaruit blijkt dat fijnstofpieken tijdens het koken ontstaan en dat deze concentratie ongeveer een uur blijft hangen.

De fijnstofconcentratie schiet tijdens het koken omhoog, maar niet meer koken is uiteraard ook geen optie. Volg daarom de volgende stappen om de risico’s te beperken:

  • 1. Zet de afzuigkap in de hoogste stand

  • 2. Laat de afzuigkap na het bereiden van het eten nog minimaal 15 minuten aanstaan

  • 3. Ventileer de keuken goed

  • 4. Maak gerechten in de oven

  • 5. Kook met de deksel op de pan

  • 6. Elektronisch koken zorgt voor minder fijnstof in huis

* Tot fijnstof rekenen we in Nederland de in de lucht zwevende deeltjes kleiner dan 10 micrometer. Dit maakt fijnstof in veel gevallen onzichtbaar, maar daarmee niet onschadelijk. Het blijkt namelijk dat bepaalde soorten fijnstof bij inademing een gevaar opleveren voor de gezondheid