Een etmaal kent 24 uur. Van die 24 uur brengen we gemiddeld 8 uur per nacht in bed door. Tijdens het slapen herstelt je lichaam van alle inspanningen én doe je nieuwe energie op. Iedere nacht, 7 dagen per week, 52 weken per jaar, brengen we geruime tijd door in bed. Het is zelfs zo dat je 1/3 van je leven in bed doorbrengt! Het spreekt dus voor zich dat de binnenluchtkwaliteit in de slaapkamer optimaal moet zijn.

Door je eigen ademhaling (en die van je partner) neemt de concentratie kooldioxide in de omgevingslucht langzaam toe én ook lichaamsgeuren hopen zich op. Om te voorkomen dat je slaapkamer een duffe en bedompte omgeving wordt moet je ventileren, want in een goed geventileerde slaapkamer slaap je gewoonweg beter. Hierdoor word je uitgerust wakker.

Tips voor een frisse slaapkamer:

  • Ventileer je slaapkamer goed, zo komt er genoeg zuurstof binnen.

  • Je bed opmaken is niet nodig. Sla je dekbed terug zodat je bed kan ‘ademen’. Dit bevordert de ventilatie van je matras.

  • Doordat je per nacht bijna een halve liter aan lichaamsvocht verliest, is een goed ventilerend matras belangrijk.

  • UV licht gaat de groei van huisstofmijt tegen. Doe daarom elke dag je gordijnen open.